Bullets over Broadway, Skifs – lite nu och då, Skifs vs Körberg, Hedwig

Välj föreställning:

Evita

När den nya uppsättningen av Broadwaymusikalen hade premiär på Göta Lejon 27 september 2014 blev det jubel och stående ovationer. Här är några av de saker som skrevs om Evita som spelades på teatern hösten 2014 och våren 2015.

Läs mer om recensionerna, klicka här.

Ännu en Broadwaymusikal på Göta Lejon

Det var en helt ny uppsättning i regi av Ronny Danielsson som även låg bakom storsuccén Jesus Christ Superstar med Ola Salo. Eftersom detta var en föreställning på Göta Lejon så var inramningen i bästa Broadwayanda spektakulär och bjöd på visuella effekter.

Många strömmade till teatern för att se Charlotte Perrelli i Andrew Lloyd Webber och Tim Rice klassiska musikal. Det var en extravagant resa i Argentinas och tangons värld med hyllande folkmassor och moderiktig aristokrati.

Recensioner


Praktfullt & starkt – och Perrelli är perfekt i titelrollen

Det är en snygg ”Evita” – praktfull iscensättning. Och Charlotte Perrelli imponerar stort.

Det är en stark ensemble, som sjunger bra och dansar härlig argentinsk tango. Det är smart och fantasifull scenografi och läckra kläder. Mycket att titta på.

Den första korta akten sitter perfekt, är tät och stämningsfull. Effektivt berättat i sång och dans, medryckande och levande.

Och så titelrollen, där Charlotte Perrelli är förbluffande bra. Hon levandegör Eva Peron, som förändras dramatiskt på scenen. Skickligt tar hon sig igenom de svårsjungna dialogduetterna.
Hon är magnifik i vitt, när hon möter folket på balkongen. Hon är ännu bättre i grått när hon märkt av sin dödliga sjukdom tar farväl. Imponerande.

Pampigt med Perelli

RECENSION/MUSIKAL.  Evitas läckra ljus, fräcka koreografi och makalösa sång- och dansinsatser bäddar för jackpot.

Att göra en klassiker kan vara både krävande och otacksamt. Risken finns att någon redan har gjort den bästa, mest innovativa och snyggaste tolkningen. Kanske på film eller på scen. Men det kan också, just därför, vara en helt underbar utmaning. I fallet med Göta Lejon och musikalen Evita framgår det med all önskvärd tydlighet att man gått all-in. Men ibland finns det stora i det lilla.

…med sångfågeln Charlotte Perelli i huvudrollen slår man på stort. Det är det bästa av det mesta och i stort sett allt håller absolut toppklass.

Med en läcker ljusdesign (Mikki Kunttu), fräck koreografi (Per-Magnus Andersson), makalösa sång- och dansinsatser från ensemblen, vacker kostymdesign (Camilla Thulin) och ett knippe oförglömliga låtar är det som bäddat för jackpot.

Kvällens mest positiva återupptäckt står Patrik Martinsson i berättarrollen Che för. Han sjunger med en träffsäkerhet över alla genrer och kittar ihop alla små bitar av berättelsen till en helhet. 
Den perfekta översättningen spelar naturligtvis också en stor roll och bidrar även tydligt till den burdusa synen av legenden Evita som Rice lagt grund för i originaltexten.

Det är en sorgligt vacker musikal. Allra vackrast är öppningsscenen, där vi kastas rakt in i Evitas begravning, som i sin enkelhet är bland det tjusigaste jag någonsin sett på en musikalscen.

Evita på Göta Lejon är en alltigenom vacker föreställning. Scenografin, koreografin, kostymerna, musiken och sångerna bildar en fantastisk helhet för både ögon och öron. Charlotte Perelli gör en levande tolkning av Evita, Daniel Engman är bra som diktatorn Perón – en man med stor makt, men blek i ljuset av sin hustru. Patrik Martinsson imponerar i rollen som Che, vars sångnummer och underliggande aggressivitet höjer tempot och nerven i föreställningen.

Det finns tre huvudpersoner i Evita på Göta Lejon. Den som för berättelsen framåt och ställer frågor till publiken är ”Che” som spelas av karismatiske Patrik Martinsson. Hans rockiga sångnummer och sköna röst är den största behållningen av ”Evita”.

Den andra huvudpersonen står inte själv på scenen. Det är Camilla Thulin, som har skapat de fantastiska kläderna.

Charlotte Perelli är dock själv riktigt bra som Evita, särskilt i andra akten.

Musiken, scenografin och koreografin är också jättebra…

Liksom ”Jesus Christ Superstar” har ”Evita” många drag av oratorium, med stora körpartier, vilka förvaltas väl av den skickliga ensemblen på Göta Lejon.

”Älskarinnan” står för; fantastiska ”Vad händer nu?” sjungen med både djup och smärta av Lisa Stadell.

Patrik Martinsson i rollen som Che äger scenen, vass och fräck när han underblåser den diskutabla konflikten i Eva Pérons egentliga uppsåt.

Den legendariska Eva Perón

Hon föddes fattig, drevs av ambition och trollband en hel värld med sin exceptionella karisma. Tim Rice och Andrew Lloyd Webbers sofistikerade musikal berättar den sanna historien om ikonen Evita Peron och hennes korta men intensiva liv i rampljuset. Firad stjärna och skådespelerska vid 22, presidentens älskarinna vid 24, Argentinas första dam vid 27 och en legend redan vid sin död, endast 33 år gammal.

Evita avgudades av underklassen och föraktades av överklassen. Hon var en unik politisk celebritet och en av världens mäktigaste kvinnor. Hon förförde en hel nation och efterlämnade ett politiskt arv som levde vidare långt efter hennes bortgång. Musikalen bjuder på en rad oförglömliga sånger som Don’t Cry For Me Argentina, Another Suitcase In Another Hall, High Flying Adored m fl.

Började som ett rockalbum

Musikalen Evita startade som ett rockoperakonceptalbum som släpptes 1976 av Tim Rice och Andrew Lloyd Webber. Succén ledde till en scenuppsättning på Londons West End där den vann en ”Laurence Olivier Award” i kategorin bästa musikal och senare samma år sattes den upp på Broadway där den som första brittiska musikal vann en ”Tony Award” i samma kategori. 1996 blev den film med Madonna och Antonio Banderas.

Föreställningens längd

Föreställningen på Göta Lejon var ca 2 timmar och 20 minuter inklusive paus.

Stor orkester och ensemble

Göta Lejon bjöd som alltid på en äkta liveupplevelse när det gällde musiken. Allt från episka ”Don’t cry for me Argentina” till eldig tango framfördes av en passionerad orkester under ledning av fenomenale Kristofer Nergårdh.

Medverkande

Charlotte Perrelli spelade Evita. Juan Perón spelades av Daniel Engman som gjorde Pontius Pilatus i Jesus Christ Superstar på turné. Som Che såg vi Patrik Martinsson som har gjort succé på Göta Lejon som Judas i Jesus Christ Superstar och som Tick/Mitzi i Priscilla Queen of the Desert. Rollen som älskarinnan spelades av Lisa Stadell, en av våra Divor från Priscilla, och Magaldi spelas av Rolf Lydahl som spelade översteprästen Hannas i Jesus Christ Superstar.

Evita Charlotte Perrelli
Juan Perón Daniel Engman
Che Patrik Martinsson
Älskarinnan Lisa Stadell
Magaldi Rolf Lydahl
ENSEMBLE Annika Herlitz
Micaela Sjöstedt
Denise Holland Bethke
Vera Prada
Paula Santa Eufemia
Kitty Chan
Jenny Fromm Sehlstedt
Charlotte Zettergren
Victor Molino Sanchez
Niklas Löjdmark
Nils Sundberg
Henrik Jessen
Tommy Englund
David Joseph
Johan Klarbrant
Fredrik Lexfors
Johan Karlsson
Gerrard Carter
ORKESTER
Kapellmästare/keyboard Kristofer Nergårdh
Keyboard 2 Niklas Tinnborg
Gitarr Tobbe Fall
Bas Anders Kotz
Slagverk Magnus Einarsson/Christer Fernlund
Trummor Andreas ”Habo” Johansson
Trumpet Jakob Gudmundsson/Viktor Lindholm
Trombon Mikael Anderfjärd
Horn Ida Freij
Träblås Fredrik Stenberg
Cello Anna Wallgren
Violin Karin Liljenberg Månsson

Kreativt team

Regi Ronny Danielsson
Översättning Rikard Bergqvist
Musikaliskt ansvarig Kristofer Nergårdh
Koreografi Per-Magnus Andersson
Scenografi Martin X Chocholousek
Kostymdesign Camilla Thulin
Mask & perukdesign Erika Nicklasson
Ljusdesign Mikki Kunttu
Ljuddesign Oskar Johansson
Producent Åsa Holmgren
Exekutiv producent Kristjan Ra. Kristjansson

Lysande recensioner

Puff_230x124_recensioner

Se smakprov ur Evita

Patrik & Charlotte i Nyhetsmorgon

Charlotte sjunger i Nyhetsmorgon

Gråt inte mer Argentina

Läs mer om de medverkande

Puff_230x124_medverkande

Om föreställningen

Evita_Puff_230x124